Kävelyrobotti avuksi sulkapalloilijan polven kuntoutukseen

04.11.2022

Lokomat-kävelyrobotin avulla Janne Niemen polvileikkauksen jälkeiselle kuntoutukselle saatiin nopea alku, mikä oli hänelle tärkeää fyysisesti ja henkisesti. Polte takaisin sulkapallokentille oli kova.

Janne Niemi loukkasi jalkansa sulkapalloturnauksessa pelitilanteessa: ”Polvesta kuului kova rusaus ja myöhemmin magneettikuvista selvisi, että eturistiside oli revennyt. Myös sisempi sivuside oli revennyt, samoin nivelkapselissa oli repeämää. Polvi päätettiin operoida joulukuussa 2021. Leikkauksessa myös kierukasta löytyi vikaa, ja se korjattiin samalla.”

Janne hakeutui kuntoutukseen Premiukseen luottofysioterapeutilleen Aki Siimekselälle. ”Olen jo useamman vuoden käynyt säännöllisesti Akilla fysioterapiassa ja hieronnassa. Aktiivisena sulkapallon harrastajana olen huomannut fysioterapian auttavan huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi perinteisen urheiluhieronnan. Olemme aina yhdessä löytäneet ratkaisun vaivoihin ja niiden ennaltaehkäisyyn. Uskon, että säännöllinen fysioterapia on tukenut ja vienyt myös pelaamistani kovemmalle tasolle.”

Kaikki apu kuntoutukseen tervetullutta

Akin ehdotuksesta polven kuntoutuksessa päädyttiin käyttämään Lokomat-kävelyrobottia. Jannen mukaan ehdotukseen oli helppo suostua, kun edut perusteltiin hyvin ja toiminta käytiin läpi.

”Olin innoissani saadessani mahdollisuuden käyttää Lokomatia, koska kaikki apu kuntoutukseen tuntui tervetulleelta vaikeassa ja uudessa tilanteessa”, Janne muistaa.

Kävelyrobottia käytettiin neljä kertaa kuntoutuksen alkuvaiheessa. Ensimmäinen kerta oli jo nopeasti leikkauksen jälkeen. Janne käveli robotilla kerrallaan noin 45 minuuttia.

”Kipuja ei kävelyrobottia käyttäessä tuntunut lainkaan. Ainoastaan tuntui alkujäykkyys ensimmäisten askelten kohdalla, mutta sekin katosi nopeasti kävelyn edetessä. Käyntikerran jälkeen puolestaan polvi tuntui aina todella hyvältä ja askeleet luonnollisemmilta”, Janne kertoo.

”Kuntoutus eteni hyvin. Aluksi harjoitteet ja liikkeet olivat hyvin yksinkertaisia ja pieniä. Selkeä aikajana ja välitavoitteet olivat minulle hyvä asia, sillä ne ovat auttaneet jaksamaan ja kuntoutuksen etenemistä on ollut mielekästä seurata.”

Myöhemmässä vaiheessa Jannen kuntoutukseen kuului mm. salilla käymistä, kotitreenejä ja pyöräilyä. Lepopäiviä ei tietenkään saanut unohtaa. ”Kaikki kuntoutuksen vaiheet selitettiin aina hyvin: mitä tehdään, missä järjestyksessä ja miksi.

Kävelyrobotin avulla nopea alku

Janne on todella tyytyväinen, että pääsi käyttämään kävelyrobottia. Lokomatin avulla kuntoutukselle saatiin nopea alku, joka on auttanut fyysisesti, mutta myös paljon henkisesti.

”Ensimmäinen käynti oli hyvin mielenkiintoinen. Se, kuinka nopeasti olin unohtanut, miten kävellään ja otetaan askel oikein, oli hämmentävää. Robotilla myös huomasi konkreettisesti, kuinka alitajuisesti askelten ottamista varoi. Toisaalta yhtä hämmentävää oli se, kuinka nopeasti jo ensimmäinen kävelyrobottikerta palautti tuon taidon ja korjasi kävelyä oikeaan suuntaan.”

Henkisesti ensimmäinen kerta kävelyrobotilla oli myös tärkeä: ”Oikein kävelemisen onnistuminen oli iso tsemppi ja tärkeää alkuvaiheessa, kun vielä ajatukset pyörivät uuteen tilanteeseen tottumisessa ja siinä onnistuuko kuntoutus ja palaanko vielä kentille. Sain siis hyvän henkisen tsemppauksen ja myös nopean alun kuntoutukselle, joka mahdollisti vaativampien liikkeiden harjoittelemisen nopeammin.”

”Leikanneen ortopedinkin mukaan kuntoutus on edennyt erinomaisesti osaksi myös sen nopean alun ansiosta, joka kävelyrobotilla saavutettiin. Se aika, joka normaalisti leikkauksen jälkeen kuluu kävelyn harjoittelemiseen, voitiin nyt käyttää tehokkaammin muuhun kuntoutukseen. Jokainen kävelykerta tuntui ja vei kuntoutusta eteenpäin. Suosittelisin ehdottomasti Lokomatin käyttöä myös muille”, Janne toteaa.

Videolla Janne kertoo fiiliksistään kävelykerran jälkeen:

Kysy lisää Lokomat-kävelyrobottien käytöstä ACL-kuntoutuksessa:

Heidi Haromo, fysioterapeutti ja Lokomat-kävelykuntoutuksen tiiminvetäjä
p. 050 320 4333
heidi.haromo@premius.fi

Voit ottaa yhteyttä aina myös asiakaspalveluumme:
010 2928 570 (8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min)
toimisto@premius.fi